2011-07-24 J. Eriksson/R.Tadic ESMI-EDBY 07:20-09:50
Mot Schmoldow! Planerad avfärd lördagen den 23 Juli regnade bort, istället blev det ännu mer planering. Vi är nu experter på att gå genom nödchecklistan. Medvetna om att ett motorstop orsakar bad men inte sol, vi är utrustade med alla hjälpmedel man kan tänka sig. För alla är det första resan över öppet hav (om vi inte räknar våra utflykter till Danmark). Speciellt för Johan är det upplevelse. Han har påbörjat sin utbildning till UL cert och hakat på denna resa efter goda resultat. Dagen efter startar gyron på väg mot Tyskland. Johan sköter sitt jobb väl bakom spakarna. Instruktören i baksätet behöver bara figurera, Vädret bjuder på stark motvind och vi ligger strax under molnbas på 2000 ft över öppet hav. Resan över tar dubbelt så lång tid än planerat. Maskinen spinner som en katt och vi tuffar vidare. En lågsniff över Rügens vackra klippor så är vi strax i Schmoldow. Flygplatsen visar sig vara stängd p.g.a. översvämningar. Vi landar nära klubbstugan där vi träffar våra grabbar skitiga som sjutton. De tog nattfärjan till Sassnitz och fastnade med bilen i lera i försök att komma till flygplatsen. Anton fortsätter resan med helt genomvåta skor och strumpor som gör att grabbarna måste veva ner rutorna i bilen. Endast en Wunderbaum med getlukt skulle konkurrera med den exotiska aromen som sprider sig från bilen med Skånska Gyrokopterklubbens dekaler på sidorna. En snabb tankning och en koll på vädret så fortsätter vi vidare…
2011-07-24 Roman/Lars EDBY-EDCE 11:05-13:20
Mot Eggersdorf! En mysflygning i G luft, inga konstigheter. Vi landar och använder vår tyska för att beställa mat i restaurangen på fältet: ”Zwei mal wurst mit kartoffeln und kola bitte.” Jawohl!
2011-07-24 Anton/Lars EDCE-EDCI 14:50-16:40
Mot Klix! en flygplats med mycket segelflygaktivitet. Nu är det dags att hitta resans första nattläger. Efter en tids letande hittar vi en nästan väl lyxig och prisvärd B&B i Bautzen innan det är dags att fira med resans första öl efter en lyckad dag. Jawohl! Jawohl! Ich liebe alcohol!
2011-07-25 Johan/Roman EDCI-LKZM 09:15-11:45
Mot Zamberk! Först över gränsen till CZ där radioförbindelse med både Prag och Berlin info försvinner i bergen. Vi passerar gränsen med kod 7600 på transpondern. Flyger söder om Krkonose, ett naturreservat med bra skidåkning på gränsen till Polen. Halvvägs framme märker Johan att kursen på GPS-en inte stämmer med kartan. Det visar sig att Zamberk är felprogrammerad i apparaten. Vi planerade rutten i Google Earth och konverterade filen för användning i vår LK8000. Något har flippat ur och Zamberk flyttades några mil över polska gränsen. Tja!, inga problem, då kör vi på kartan, eller? Först när vi nästan kommer fram upptäcker vi att flygfältet ligger några millimeter utanför kartan. Ca 5 minuter innan beräknade ankomsten flyger vi över en flygplats som finns varken på Jeppesens karta eller i vår GPS. Ingen svarar på Zamberks frekvens. Förvirrande. Vi stänger vår färdplan och landar bredvid en Zlin 526F på en gräsmatta jämn som en golfbana. Ett gäng glada piloter välkomnar oss på deras flygfält strax utanför Skoda fabriken. Flygplatsen öppnades bara några veckor tidigare. Vi träffar en pilot som jobbar på en fabrik som tillverkar ultralätta helikoptrar med Weber motorer. Han vill gärna att vi kommer på ett fabriksbesök och provar deras helikoptrar. Vi tackar för inbjudan och lovar återkomma på vägen hem. De säger att Zamberk ligger ca 5 km söderut och vi ger oss iväg igen. Ingen karta, ingen GPS. Efter 20 minuters sökande ger vi upp och landar på en åker för att fråga någon var flygplatsen ligger. No inglish! men tyska fungerar ganska bra i CZ, vi får rätt kurs till flygplatsen, lyfter, vinkar till familjen som hjälpte oss och inom ett par minuter är vi på Zamberk där en hängflygare vädrar sin vinge med Mosquito. Det är en svensk produkt. En uppskattad motoriserad sele för hängflygning. På fältet träffar vi en pratglad mekaniker som endast på tjeckiska berättar allt om sin AN2 som används som brandsläckare. Efter en kort paus flyger Anton och Roman vidare medan Johan och Lars dricker kaffe i Zamberk…
2011-07-25 Anton/Roman LKZM-LKZS 15:00-16:55
Mot Kralova pri Senci! Lite tur idag. Vädret ser riktigt dåligt ut framför oss. Slalom och berg-och-dalbana mellan moln och regnskurar över bergen så hittar vi väg till LZKS. De har en UL-skola som skolar intensivt eftersom de ligger närmast Bratislava. En ombyggd Trabant fungerar utmärkt som gräsklippare. Efter landningen, utan ett enda mynt i lomman, går Anton och Roman 5 km till Senec som är närmaste staden från flygplatsen. Inte så farligt, längs vägen finns det både fruktträd och öppna trådlösa nätverk. Väl framme i Senec fixar Roman och Anton boende i väntan på Johan och Lars som lyckligt ovetande om landets vägavgifter blivit haffade av polisen. Mummel! Väl samlade och med ganska tomma magar besökte sedan piloterna den något ödsliga staden innan det var dags för vila.
2011-07-26 Lars/Roman LKZS-LHZA 10:00-11:35
Mot Zalaegerszeg! (Försök att uttala den flygplatsen om du kan). Kvällsmat i staden Keszthely som tydligen är ett turistmål på Balatons kust. Kanon boende på flygplatsen, trevligt folk som inte pratar engelska men läser våra tankar och allt flyter smidigt.
2011-07-26 Anton/Johan LHZA-LHZA 14:00-14:30
Anton och Johan var också uppe en runda runt flygplatsen som vi kallar för "get-flygplats" för att inte bryta tungan och att för de vallar getter där i frånvaro av anan flygaktivitet...
2011-07-27 Anton/Roman LHZA-LHSM 07:45-08:30
Mot Balaton/Sarmellek! Dags för tullning ut ur EU. Det blev en liten miss i planeringen för vi fick av våra nyblivna vänner på LHZA reda på att man var tvungen att landa på en särskild tullflygplatts för att tulla ut ur EU. Logiskt, eller hur? Startar så tidigt som möjligt för att hinna till slutdestinationen innan dagens slut. Innan start får vi ett varmt avsked med kramar och presenter av personalen på flygplatsen. Varsin fin bok om områdets historia med fina bilder. Efter start zig-zackar vi längs gränsen till CTR tills de öppnar kl. 08:00. Tullen måste vara öppen när vi landar, de vill veta om vi har något att deklarera. Väldigt retro.
2011-07-27 Anton/Roman LHSM-LDVA 09:50-10:55
Inte mycket att säga om flygningen över gränsen mot Varazdin i Kroatien. Strålande väder och motvind som vanligt. Fin asfaltbana. Obligatorisk tullanmälan minst två timmar innan ankomsten. Det hade varit bättre att landa på Zagreb/Pleso istället, i alla fall billigare.
2011-07-27 Anton, Roman LDVA-LDZL 11:50-12:50
Mot Zagreb/Lucko. För en gång skull var följebilen först framme och för att supporta de något stressade piloternas skrikande magar hade bilisterna varit hyggliga nog å inhandlat pizza på en till fältet närliggande pizzeria. Inte mycket tid att ge på om vi skall hinna hela vägen till Medulin innan mörkret faller på…
2011-07-27 Lars/Rroman LDZL-LDRG 14:30-16:10
Från Zagreb söderut förändras landskapet dramatiskt. Vi fortsätter plocka höjd mot bergskedjan. Vid passagen av bergstoppen på 4000 ft, exploderar plötsligt horisonten och hela Adriatiska havet fyller den vackra vyn. Rijeka/Grobnik är en större flygplats i närheten av både havet och fjällen. En tävlingsbana för motorcyklar ligger intill. Här kan man göra vad man vill, både sommar och vinter. Av någon anledning är det ingen flygaktivitet på fältet. Dock många besökare där som åker inlines och rullskidor mitt på fältet. Några leker med sina kiter och modellflyger. Blir värsta slalom vid landningen! Ingen bryr sig när någon vill använda den jättefina asfaltbanan för start och landning med flygplan. Hmm?
2011-07-27 Johan/Roman LDRG-LDPM 17:25-18:35
En varmfront sveper in söderifrån. Regnet närmar sig, mörkret är inte långt borta heller. Vi hoppar in i maskinen och startar mor Medulin. Uppe i luften växlar vi till Zagreb Info för att meddela de att vi planerar fortsätta VFR i G luft till Pula CTR. Tyvärr, säger de, ni har inte lämnat färdplan, Pula kommer inte att släppa in er ?!? Får vi lämna färdplan via radio? - frågar vi. Svaret är ja.. Kommer de att släppa in oss då? Svaret är nej ?!?!?! Va f-n! Vi vänder vi tillbaka för att ringa in färdplan och sedan vänta de obligatoriska 30 minuterna. Röster som vi har kontakt med i radio och telefon är väldigt professionella och tillmötesgående men den gamla militärskuggan som täcker flygregler och VFR kartor ger lite besk eftersmak. Startar på nytt och flyger mot sämre väder. Dimma börjar bildas i dalarna runtom, molntäcket sjunker. De första regndroppar gör sikten inte bättre. Onsdagen den 27/7 klockan 18:50 skickar vi SMS till grabbarna på Sövde: "Äntligen framme! för 10 min sedan landade vi nere vid Medelhavet utanför en stad som heter Pula och ligger i Kroatien". Turistbyråerna har öppet till kl. 23:00 coolt! På byrån får Gyroligan sedan hjälp att hitta en lägenhet för övernattning. Tyvärr, mögligt och dyrt. Nåväl! nästa gång bokar vi i förväg, finns hur fina lyor som helst. Lämnar grejorna i lägenheten, hoppar in i bilen och går ut kl. 24:00. Några öl senare när det är dags att ta sig hem för att sova tar det minst en timme att hitta tillbaka till lägenheten i mörkret. Ingen hade reflekterat över gatans namn och alla gränder ser typ lika ut…Hur kunde vi glömma trackern i gyron? Piloter… tja!.. det är ju i luften vi ska hitta, inte på land. Inte mycket sömn, intressant TV program, någonting gymnastiskt som de tydligen sänder bara på nätterna.
2011-07-28 Roman LDPM-LDPM 19:15-21:00
I Medulin. Vi ägnar dagen åt vanliga semesteraktiviteter såsom sol, bad och mat. Staden Pula har stannat i sin utveckling eftersom den varit militärbas en längre period efter WWII. Idag är det en okej turiststad med välbevarat kolosseum och vackra stränder i ett stort naturreservat. Ett par kilometer utanför Pula, inne i LDPU CTR, ligger byn Medulin med en liten privat flygplats. Där bedriver en familj taxi och panorama flygningar ned några Cessnor. Där bjuder vi och familjen varandra på flygning och öl (självklart inte på samma gång). Alla är oerhört nyfikna, positiva och glada. Kvällen avslutas på en oansenlig restaurang med bästa grill i Pula. Som sällskap hade vi Goran och Roman (en annan Roman), två duktiga segelflygare och fallskärmshoppare från Kroatien. Roman T och Roman är annars två piloter som känner varandra sedan tonåren. De har inte träffats på länge och skrattar åt varandras progressivt växande magar och diskuterar mest hårvård.
2011-07-29 Anton/Lars LDPM-LDRG 06:35-07:50
Anton är en kanon grabb. Precis fått sitt cert och flyger redan utomlands. Självständig, fokuserad, intresserad... Hans mer än 10 mil långa resor till flygplatsen under utbildningen börjar löna sig nu. Han startar tidigt mot Rijeka/Grobnik. Det är intressant att följa hans logg, avviker inte från kursen mer än några meter. Här finns det ingen anledning att inte flyga från A till B. Istrien är ett vackert landskap. Här odlar man oliver och vindruvor, hittar tryfflar och torkar skinka som liknar den som kommer från Parma regionen. Kuperad terräng med flera koniska berg, ett par hundar meter höga med varsin pitoresk kyrka omringad med höga murar på toppen. En av de heter Hum och har med sina få invånare sedan medeltiden status av en stad. Som vanligt tappar gyron radiokontakten i fjällen och under den tiden händer saker. Vinden tilltar och rotorerna börjar bildas. Fullgas räcker knappt för att stiga över bergskedjan. Inga större problem med lite zigzakande. Gyron landar på Grobnik som planerat.
2011-07-29 Johan/Roman LDRG-LDZL 08:45-10:20
Mot Zagreb/Lucko. Strålande väder kan man tycka. Sol och måttlig vind från nord. Måttlig, ja, men från fel riktning! Nordliga vindar vid adriatiska kusten kallas för bura och är inget att leka med. Fjällkedjan som sträcker sig från Italien till Montenegro är en barriär mellan Medelhavsklimat och kontinentalklimat på Balkan. Det kan skapa elaka vädersituationer. Vi startar medvetna om att vi förmodligen blir tvungna att avvika från färdplanen som enligt rekommendationer från ARO CRO skulle leda oss längs kusten på läsidan av bergskedjan. Två val: flyga lågt för att undvika starka rotorer och nedsvep eller stiga högt över bergstopparna. Efter 15 minuter inser vi att det är riskabelt att fortsätta att flyga lågt utan möjlighet att landa och ber därför Rijeka Approach om lov att stiga upp till 5000 ft och ändra kurs direkt mot Zagreb istället för att flyga längs den rekommenderade rutten. Vi vågar inte pressa fart över 110 km/h. Gyron klarar starka turbullenser men det här känns nästan obehagligt. Maskinen stundvis sjunker 4m/s på full gas. Det tar ett par långa minuter att hitta stig i kraftiga rotorer men när vi väl hittar det, börjar vi stiga som en kork. Inom ett par minuter är vi på 5000 ft. Turbullenserna lugnar sig men venturi effekten över Velebit ger oss inte mer än 50km/h GS med 140km/h IAS. Lite tålamod över skogsklädda bergen så är vi över staden Delnice och fortsätter följa motorvägen mot Zagreb. Äntligen känns det bra men inte så länge. Landskapet framför oss är fortfarande helt täckt med dimma. Det ser inte så bra ut. Att flyga tillbaka känns som ett dåligt alternativ… Vi flyger fortfarande över terrängen där det kanske går att nödlanda med en gyrokopter men absolut inte starta igen. Vi anropar Zagreb Info att vi eventuellt blir tvungna att nödlanda om dimman inte försvinner. De hjälper oss med detaljerad väderrapport och förmedlar kontakt med en militärhelikopter i närheten som hjälper oss med lite tips. Vi fortsätter försiktigt, hittar luckor i dimman som börjar upplösas och i horisonten långt framför oss börjar berget Medvednica synas. En spännande flygning slutar på Zagrebs gräsfält Lucko där några segelflygare skolas i kanon väder. På fältet träffar vi en flygare/byggare som renoverar ett värstingflygplan från WWII. Han berättar om hur han kraschade med sin gyrokopter när han råkade flyga rakt in i en elledning. Brrrr! Snacka om tur i oturen!
2011-07-29 Lars/Anton LDZL-LDVA 12:05-13:00
Mot Varazdin för tullning. Dyrt. Undvik!
2011-07-29 Lars/Anton LDVA-LHSM 13:35 14:45
Mot Balaton/Sarmellek. Tullning igen. Suck.
2011-07-29 Lars/Anton LHSM-LHSY 15:35-16:35
Landar på ett fint fält där all flygaktivitet har lugnat sig för dagen. Den enda aktivitet som är kvar på fältet är en miniåkgräsklippare som brummar fram och tillbaka i horisonten.
2011-07-29 Roman LHSY-LHSY 18:45-19:00
Vi flyger med ett trevligt par som guidade oss till flygfältet. Det var inte helt enkelt att beskriva vägen utan att använda ett enda ord på engelska. Slutade med att vår bil följde deras genom en labyrint av vägar runt ett stort fängelse med typ flygledartorn i varje hörn. Vi åkte jättelångt in på en smal och gropig väg, så det flygfältet var nog mest till för de riktigt flygintresserade. Väl framme blev vi varmt mottagna av den lokala flygklubben och innan vi visste ordet av stod vi där med en sup i ena handen och en öl i den andra. Man får ta seden dit man kommer…Grabbarna i flygklubben rekommenderar hotell och restaurang. Det slutar med ett motell i amerikansk stil. Tjejen i receptionen är inte bara snygg utan servar oss även med bra tips som t.ex. var det finns god mat, öl, lättklädda damer o.s.v. Skulle det vara så att vi vill bjuda hem några vänner under kvällen går det att ordna utan problem, såklart. Extra rum går att hyra. Rabatt får vi också om vi inte behöver kvitto. Snacka om känsla för bussiness...
2011-07-30 Johan/Lars LHSY-LZKS 08:30-10:10
Till en början en mycket trevlig flygtur över gränsen till Slovakien men en bit efter gränsen möter vi sämre väder. Som tur är möter vi det dåliga vädret precis efter att vi passerat LZKS så vi beslutar oss för att vända om och landa där. Väl på marken känns allt tryggt och bekant då vi besökt fältet på vägen ner. Bara att slå sig ner med en dricka i bersån å lysna på fågelsången som ljuder från en gigantisk bur intill (Någon på fältet har tydligen ett stort intresse för papegojor). Efter ett tag anländer bilen och vädret ser något bättre ut. Roman och Lars beslutar sig för att fortsätta luftfärden.
2011-07-30 Lars/Roman LZKS-LZSE 11:55-12:40
Färdplan alltid via telefon, smidigt. Dock är det dags att sluta med sådant trams. Mellan Tjeckien och Slovakien krävs ingen färdplan. Däremot krävs detta mellan Danmark och Sverige. För svenska piloter krävs det speciella individuella tidsbegränsade tillstånd plus färdplan, plus att man blir utskälld om man gör ett stavfel när man lämnar in ansökan, plus bevis att man är jättedyrt försäkrad, plus att man inte får flyga över bebyggda områden... Usch!
2011-07-30 Lars/Roman LZSE-LKVY 13:00-14:00
Inget höjdarväder men det funkar. Skulle inte gärna vilja flyga i sånt väder med ett s.k. "fastvinge flygplan" :-)
2011-07-30 Anton/Roman LKVY-LKMK 18:00-19:25
Flygningen norrut slutar oplanerat i Moravska Trebova. Stark konvektion. Vi tar vackra bilder på häftiga regnskurar och till slut hamnar i en gryta omringade med CB. Ingen väg ut. Tvungna att landa på en åker. Snabbt på med kapellen innan det börjar regna och springer ett par hundra meter till närmaste hus. Vi hamnar på ett kalas, äter, dricker (läsk) och sjunger tills det slutar regna. Tar sedan Martina , hennes syster med man som fyller år till närmaste flygplats för en flygtur. Deras leende sitter fortfarande kvar på läpparna när vi lämnar dom. Moravska Trebova är annars hemflygplats till tjeckisk Acro Team. Martin som flyger en Extra för Red Bull hjälper oss med boende och vi övernattar i lyxigaste klubbhuset i landet. Kanonbra och skitbilligt.
2011-07-31 Ingen flygning
Endast mat och tjeckisk öl som inte kan bli mycket bättre. På flaskorna står det 11°. Vad betyder detta, undrar vi, rapar och skålar, världen börjar se blurrigt ut. Ett par bilturer till närliggande små städer. Skönt och avslappnande. Äntligen lite sömn.
2011-08-01 Lars/Roman LKMK-LKMB 15:15-17:00
Dimma fram till tretiden men sedan bar det äntligen iväg för det numera lite rastlösa gänget som inte kommit längt på flera dagar. Roman har redan meddelat jobbet att han blir försenad men ändå gör han daglig tillsyn redan klockan 5 på morgonen.
2011-08-01 Lars/Roman LKLB-EDAP 17:50-19:00
Mot Tyskland! Mellanlandning i Liberec för att lämna färdplan vilken vi aktiverar direkt efter start och stänger några minuter senare. Tror inte att någon förstod vad vi hade att säga ändå. Radioförbindelse i bergsområdet med både Prag och Berlin är kasst. Tar några bilder på världens största grävmaskiner när vi passerar ett område i tyskland där man bryter brunkol. Så här ser det ut på Månen kanske men inte på många ställen på Jorden. Sent på kvällen i Cottbus sydost om Berlin hittar vi ett bra hotell efter att vi använt tre av våra GPS:er för att hitta. Avslutar dagen med en dönerkebab. Här kommer vår patriotiska sida fram. Alla är överens att äkta svensk kebabrulle är mycket bättre. Vi trodde då att vi skulle vara hemma nästföljande eftermiddag eftersom vädret såg ut och bli fint men, men...
2011-08-02 Lars/Anton EDAP-EDAP 11:00-13:00
Inte uppe så tidigt p.g.a. morgondimma men vädret ser ut att bli bra bara solen får torka bort dimman. När vi har förberett planet skickar vi iväg bilen som har över tre timmar färd till nästa fält. Det tar bara två timmar att flyga. Så det finns tid för piloterna att vänta lite tills dimman lättar. När det ser bra ut och även bilen rapporterar att det ser bra ut längre norr ut så starta Lars och Anton. Men i jämnhöjd med Berlin så blir sikten för dålig. För mycket dimma kvar. Det flygs i sidled både åt öst och väst och man försöker och nå närmaste flygfält norr ut. Vi flyger förbi Tropical Islands i närheten av Berlin. Hittar ingen väg förbi dimman såde blev till å vända tillbaka till startflygplatsen. Mummel! Ingen stor skada skedd tänker piloterna, kontaktar bilen som har kommit en bra bit. Vi bestämmer oss för att köpa lite bränsle på fältet och försöka senare. Tomt på fältet, endast gubben som delar ut p-lappar som i Tyskland i snitt kostar 5 Euro/landning. Aj då! Alla kontanter är i bilen och på fältet tar de inte kort. Hur göra? Närmaste bankomat finns i Cottbus, tåget går varje halvtimme, tiden rinner på kan bli tight om vi ska komma hem som planerat...
2011-08-02 Lars/Anton EDAP-ÅKER 14:40-15:20
Vädret ser nu strålande ut och vi gör ett nytt försök. Vi siktar norrut och vädret ser jättebra ut, man sitter bekvämt och njuter av utsikten och tidsplanen ser ut att hålla. Men då, oljetrycksmätaren sjunker först ner på de gula och sedan i botten. Vi ligger över fina åkrar och vi cirklar lite och resonerar om hur vi ska göra. Försöker med olika gaspådrag och det lustiga är att när vi svänger så kommer mätaren upp på grönt för att sedan falla i botten igen. Vi beslutar oss att landa på en fin åker någonstans i Tyskland och ringer bilen för konsultering. Tyvärr! vi vill inte ta några risker även om vi är övertygade att det inte är något fel med oljetrycket, speciellt när vi flyger över stora skogspartier och hav. Bilen får köra tillbaka igen. Problem med oljetryckgivaren på Rotax 912 är en klassiker. Inte första gången för oss, vi har redan varit tvungna att nödlanda en gång tidigare. Då på en väg i ESMS CTR när instrumentet visade att oljetrycket sjönk till noll. Anton och Lars får sitta några timmar och vänta hos några östtyska bönder som inte pratar något ord på engelska (knappast inte någon överraskning vid det här laget).
2011-08-02 Roman ÅKER-EDCD 20:45-21:00
På vägen tillbaka till våra strandade piloter kör bilen via Eggersdorf och köper en oljetryckgivare. En grej som tar några tiotalskronor att tillverka, kostar tusentals i affären. Ändå billiggare än hos den svenska återförsäljaren. Väl framme på ÅKER är givaren installerad på några minuter. Det är nu för sent att fortsätta norrut men maskinen lyfter från åkern för en överflygning till Drewitz som är närmaste flygplats. Ojojoj, vad snabbt det blir mörkt här nere. Landar på en stor militärflygplats med jättehöga grindar och taggtråd. Ingen svarar på tornet, men vi kan se att den är belyst och fortsätter sända meddelanden i den lugna kvällen. Först när vi anmäler "short final", svarar någon från tornet "Okej". Engelska används tydligen bara i nödfall i detta land. Som tur är så väntade personalen i tornet på att en segelflygare som just nödlandat innan mörkret skulle packa ihop sina grejer och köra iväg. Annars hade piloten blivit tvungen att visa sina akrobatiska kunskaper och försöka klättra över staketet för att komma ut från fältet. I stället för klättring resulterar det hela i en intressant guidning om flygplatsens historia och områdets geografi med flygledaren, f.d. MI 21 pilot. Tur att några läste tyska i skolan. Då vi inte kommit så långt denna dag väljer vi samma hotell i Cottbus som kvällen innan. En dags försening till. Nu börjar det bli kris, vissa av oss har familjer och ingen semester kvar, jobbet väntar...
2011-08-03 Anton/Lars EDCD-EDCA 10:00-12:00
Ny dag, nya tag och jättefint väder. Allt flyter på. Medvind för första gången och en GS på ca 150 km/h. Vi tar oss denna gång hela vägen till Anklam i norra Tyskland. Två timmar före bilen. Tjohoo! Vi har lite tid över så vi titta närmare på några gamla flygfarkoster från DDR tiden.
2011-08-03 Johan/Roman EDCA-ESMI 15:10-16:40
Gamla rävar kommer hem. Förutsättningarna för sista etapp kan inte bli bättre. Vädret är strålande och längs Rügens stränder ligger folk packade som sälar och gottar sig i solen när vi flyger över Hitlers gigantiska gamla hotellkomplex. Till havs är det många segelbåtar och det känns tryggt även över öppet hav. Några minuter innan vi når Sveriges kust får vi ett anrop på radion. Flygledaren vill göra oss uppmärksamma på att det inom ett par minuter kommer att passera en fin gammal DC3a ca 1000 fot under oss. Nice! Trevligt med lite service från flygledningen, märks att vi snart e hemma. Väl på marken får vi ett varmt mottagande av våra vänner i Skånska Gyrokopterklubben. Kram, kram. Berätta hur har ni haft det? Har allt gått bra?... Maskinen hinner inte svalna efter landningen innan andra piloter från klubben tar upp henne i luften igen för att sedan flyga på Sövde till sena kvällen.
Flygning, text och foto:
Anton, Johan, Lars och Roman
Summa flygtid gyro ESMI-LDPM-ESMI: 41,29 timmar, 50 starter
Summa bil S-D-CZ-SK-HU-HR T/R: 400 mil
Kostnader flygtid: 700 kr/flygtimme (Allt inkluderat)
Övriga kostnader/pilot: 5751,32 kr (Allt inkluderat)
Vi hoppas att vi kommer göra en resa med flera maskiner nästa år. Klubben redan äger två MTO Sport och en Allegro 2000. Nästa gång kommer resan att bli även bättre då vi planerar ta med familjer, ordna lite segelflygning, segling, dykning... Om du vill vara med, skicka din anmälan redan nu till:
Skånska Gyrokopterklubben
Phone: +46(0)736 636 089
Ni kan följa resan i bilder via via länkar i texten nedan eller gå till vårt Galleri.
Fyra medlemmar i Skånska Gyrokopterklubben har under våren planerat en längre resa med gyrokopter söderut och nu är det äntligen dags! Färden har planerats via Tyskland, Tjeckien, Slovakien, Ungern och med destination Kroatien. Färdmedel är en gyrokopter MTO Sport som har gått 200 timmar, fintrimmad och pålitlig. Utrustad med nödvändiga instrument plus radio, transponder, GPS, ELT samt flytvästar.
För att ge support till gyrokoptern nyttjades en följebil rustad med tre bränsledunkar, radio och två glada gyrograbbar till. Man turades om att flyga.
För de som stannat kvar hemma och var nyfikna hade möjlighet att följa gyrokoptern genom att skicka SMS till en GPS-tracker ombord som i sin tur svarar med ett SMS innehållande gyrokopterns position.
Vyn över Rijeka/Grobnik, Kroatien
Kartan visar planerad rutt i gul färg samt de GPS-punkter vilka vi kunde följa via SMS skickade från trackern.
En av de inplastade flygkartor man använde för att navigera
|