Nyhetsbrev 2009

AdNubes Design © 2008

info@gyroflyg.se • Phone: +46(0)736 636 089 (NO SMS) • Address: Snogeholmsvägen 1241-53, S-275 93 SJÖBO • www.gyroflyg.se

Nyhetsbrev 2009

December 2009

Även hösten bjöd på en hel del gyroflygningar i Skåne. Öppet hus som vi organiserade den 15 november var välbesökt och gav oss ett par nya piloter i klubben. Ett par artiklar i tidningar har vänt våra nätstatistiska kurvor uppåt.

Hittills har vi skrapat ihop ca. 200000 kr inom klubben men det, tyvärr, räcker inte för att våga beställa en maskin till innan årsskiftet när Danmark inför moms. Krisen har drabbat även oss, tyvärr. Så inga julklappar om inte flera ställer upp.

En privatägd Calidus kommer att levereras till Skåne i april/maj.

MSFK, C4 och Skånska Gyrokopterklubben avser bedriva teoriundervisning för S- och UL- cert. Tid: fr.o.m. 2010-01-13. Varje tisdag 18:30-21:00. Plats: MSFK klubblokaler på Sövde flygplats.

Vårt online teoriexamineringssystem är redan lanserat. Vi jobbar på att starta första online flygteoriutbildningssystem i landet. Denna gång får vi bara bra respons och experthjälp. Tills systemet startas, kör vi på det klassiska viset.

Nyaste info, som vanligt, finns på http://www.gyroflyg.se/nyheter.html

 

November 2009

Säsongen närmar sig sitt slut för de flesta medan vi fortsätter som vanligt. Under oktober månad kompletterade Erik B. sin utbildning på gyrokoptrar. Nils K. och Peter B. har genomgått mest noggranna radiotelefoni kurs i flygets historia :-) organiserad i MSFK och C4 SFK regi med Georg C. som lärare.

100 timmars översyn vid 300 timmar gick utan anmärkningar. Rotorn är bra balanserad, bränsleförbrukningen ligger på 13,3 liter/motortimme, baserat på 300 timmars loggning av varenda påfyllning. Maskinen har gått 310 timmar vad är tecken på att vi kommer att klara oss ekonomiskt ganska bra.

Vi har förhandlat med försäkringsbolaget och fått en ny ännu mer fördelaktig försäkring på gyrokoptern. Några av fördelarna är: Ingen max. ålder på elever, inget tak i antalet årliga flygtimmar och sänkt självrisk. Detta innebär att vi under vinterhalvåret kommer att utbilda elever som inte täcktes av den förra försäkringen.

Under ytan på vår hemsida händer en del grejer. Medlemsbiblioteket växer och funktionerna förbättras kontinuerligt. Gårdagens nyhet är två olika varianter av webb baserat UL teoriprov.

Vi kommer att träffas på ett medlemsmöte under november där vi bl.a. kommer att planera nästa års aktivitet. Vi kommer också att diskutera ev. inköp av en gyrokopter till. Får vi några nya medlemmar i klubben, en ny maskin kommer att bli ett måste. Den 1 januari 2010 kommer Danmark att införa moms på våra leksaker och om vi vill spara några lappar måste vi bestämma oss ganska snart. Beställningen måste göras innan årsskiftet, leveransen måste ske innan den 1 juli 2010. Alla mottagare av detta brev är välkomna till mötet. Meddela oss om du vill närvara så att vi kan planera tid och plats.

Nyaste info, som vanligt, finns på http://www.gyroflyg.se/nyheter.html

 

Oktober 2009

Nästan problematiskt högt tempo . Försäkringen jobbar på att ändra villkoren i försäkringsbrevet. Nämligen, några flygtimmar till så slår vi genom taket på den årliga kvoten. 280 flygtimmar sedan mitten av mars och vi räknade med 300 tim/år.

Vi har ägnat lite tid åt att kontrollera rotorn själva och vi lärde oss mycket i alla fall. Maskinen är toppen nu men vi tror att det går att finjustera lite till.

Vi fick en ny elev för några dagar sedan. Erik kommer att bli klar snart men han är tyvärr bortrest under vinterperioden så att han kommer att få sitt cert till våren.

Peter B. Har skaffat en ensittsare och sliter för att få den i toppskick.

Vi fick ca. 40 min sändningstid på Mix Megapol Morrongänget. (Lyssna på inspelningen via klubbens nyhetssida).

Nya overaller och skinnhjälmar har kommit i god tid. Våra elvärmekläder trotsar kylan som redan börjar krypa in. Visst har vi fantastiskt fin höst igen.

Nyaste info, som vanligt, på www.gyroflyg.se > Nyheter.

 

September 2009

Fortfarande ganska högt tempo. Maskinen har redan gått mer än 240 timmar och vi förhandlar med försäkringen att höja limiten från planerade 300 till 400 flygtimmar/år. Vi har fått två nya elever sedan augusti och allt flyter väldigt bra. De som planerar påbörja utbildningen hos oss, räkna med att Sjöbo FK börjar med sin flygteorikurs inom några dagar. Våra elever har möjlighet att skolas hos de för att senare komplettera gyrospecifika teoridetaljer hos oss.

Vi visade gyrokoptern i augusti på flyguppvisningar i Huldsfred, Dala-Järna och Borås som gav direkt resultat. Antalet träffar på vår hemsida dubblerades på några dagar.

Peter Wicander passerar Skåne på väg till Tyskland där han kommer att hämta en ny Calidus. På lördag och söndag, den 12 och 13 september finns det möjlighet att flyga med honom i Höganäs eller Sövde. Anmälan skickas till info@gyroflyg.se.

Om vädret tillåter kommer vi att flyga med Mix Megapols reportrar över Malmö den 8 oktober, tillsammans med en till gul MTO Sport från Göteborg. Snacka om reklam!

Nyaste info, som vanligt, på www.gyroflyg.se > Nyheter.

 

Juli 2009

Sedan vi började flyga i mars, vår MTO Sport har flugit i mer än 170 timmar. Fortfarande tickar flygtimmarna som planerat men det är frågan om vi hinner köpa en maskin till innan den 1 januari 2010 när Danmark kommer att införa moms på våra leksaker. Hittills har vi inte lyckats med att få media skriva om oss. Folk fortfarande inte vet att vi finns och nya elever hittar inte till oss. Skepticismen hos ”vanliga” piloter är svårt att knäcka, men de som vågar provflyga gyrokoptrar kommer i regel ner på marken med ett stort leende...

• Den 2 augusti kommer vi att visa maskinens flygegenskaper på flyguppvisningen i Hultsfred, ( http://www.hultsfredairport.se )

• Den 15 och 16 augusti kommer vi att att visa maskinens flygegenskaper på flyguppvisningen i Borås, ( http://www.airshow.nu/Welcome.aspx )

Det kommer säkert att finnas utrymme för några prova-på. Alla är välkomna.

 

Juni 2009

Sedan vi startade klubben och började flyga i mars, vår maskin har snurrat i 140 timmar. Tre piloter är klara med sin konvertering till gyrokopter några till är på väg. Vi har fått första elev som utan tidigare flygerfarenhet börjar sin flygutbildning på gyrokopter. Google har äntligen börjat visa vår hemsida på Internet och det kommer säkert ge resultat... Vi har fått tillstånd från KSAK att bedriva skolning på UL-B gyrokoptrar i egen regi. Med andra ord, Skånska Gyrokopterklubben har registrerat UL-B Gyrokopter flygskola. Allt går som smör.

Nyaste info, som vanligt, på www.gyroflyg.se

 

April 2009

Vi fortsätter med full fart. Sedan sex piloter i klubben började flyga i mars, vår maskin har snurrat i mer än 60 timmar. Vi har, dessutom, flugit på två andra maskiner med tre erfarna instruktörer i ytterligare ca 15 timmar. Två piloter redan flyger EK efter en intensiv utbildning i Dalarna. Utvecklingskurvorna stiger brantare än planerat, mest tack vare ovanligt bra respons från våra vänner från segelflyget och andra flygentusiaster. Deras stöd är ovärderligt.

Risken finns att trycket på skolningen blir hårdare än planerat. Ni som finns på listan har förtur, men det gäller att anmäla sig i god tid. Bara idag fick vi tre nya förfrågningar. Flygning i helgen som vanligt på ESMI, sedan fortsätter vi vid behov även på vardagar.

Nyaste info, som vanligt, på www.gyroflyg.se

 

Mars 2009

Det har gått knappt fyra månader sedan vi började fundera på att bilda första UL gyrokopterklubben i Sverige. Klubben är registrerad, en splitter ny MTO Sport ligger i hangaren på ESMI, flygtillståndet är klart och som grädde på allt, vi har strålande väder imorgon och till helgen! Otroligt flyt. Stor tack till alla inblandade för ovärderliga insatser.

Mer info på:

www.gyroflyg.se/nyheter.html

 

Februari 2009

Det har gått några veckor sedan vi skickade ut info om klubben senast. Mycket har hänt sedan dess. Ni har kanske redan märkt att klubben har fått egen webbsida som heter www.gyroflyg.se. Kom ihåg att spara adressen i era favoriter. Där publiceras en del relevanta nyheter. Bl. a. att klubben är registrerad hos skattemyndigheter och att vi väntar på att KSAK godkänner oss som flygklubb. Vi har lyckats skramla ihop pengar och maskinen är betald. Klar och fet utrustad väntar på oss i Hildesheim. Vi hämtar den på onsdag, den 4 mars. Den första autogiron i Sverige kom till Bulltofta flygfält den 5 mars 1934, ditflugen från England. Tyvärr, vår ide att landa första klubbägda UL autogyro i Sverige på Bulltofta den 5 mars 2009, exakt 75 år efter denna historiska händelse, kommer inte att realiseras. Reg. beteckning SE-VNI är reserverad. Besiktningsmannen är informerad och hoppar in så snart vi sliter bort plasten från maskinen när den kommer till Sövde. Alla försäkringsdetaljer är klara och försäkringen kommer att börja gälla fr.o.m. 4 Mars. Fem piloter åker V13 och V14 till Dalarna där vi kommer att under två intensiva flygveckor sparka igång våran flygverksamhet. Där kommer vi självklart, att flyga vår SE-VNI men också den första svenska Calidusen som importeras till Sverige V10.

Allt detta kunde vi realisera tack vare ett gäng öppna, duktiga, glada och nyfikna piloter. Stort tack till hela gänget.

Vi behöver er hjälp. Skicka gärna vidare info om klubbens webbsida till era vänner. Vi behöver all publicitet nu i början. Kom gärna och provflyga med oss.