Nyhetsbrev 2010

AdNubes Design © 2008

info@gyroflyg.se • Phone: +46(0)736 636 089 (NO SMS) • Address: Snogeholmsvägen 1241-53, S-275 93 SJÖBO • www.gyroflyg.se

Nyhetsbrev 2010

Maj 2010

Inte mycket att säga, allt flyter jätte bra. Förbereder oss för en till 100 timmars översyn. En ny MTO Sport finns redan på en gård ett par km från flygfältet i Sövde. Reg. Beteckning SE-VNU. Vi kan med stolthet säga att första pilot som började helt från skratch i klubben, Peter B. har börjat flyga EK. Vi har fått en ny medlem från Bohuslän. Långa resor men värt, tycker Joakim.

Frivilliga flygkåren med Malmö SFK och Skånska Gyrokopterklubben som hjälp kommer att organisera ett sommarläger för ungdomar 15-19 år. Läger kostar deltagarna 1000 kr och inkluderar mat, logi, flygning, teorilektioner, utflykter och andra aktiviteter under perioden 16/6-20/6. Mer info finns på http://www.ffkskane.se/wp-content/uppladdat/FFK_YP_Info.pdf

och http://www.ffkskane.se/young-pilots/flyglager-166-206

Sista anmälningsdag är flyttad till 16 maj. Om ni känner ungdomar i sådan ålder eller deras föräldrar, föreslå gärna, det är unikt tillfälle att få en sådan upplevelse, nästan gratis dessutom..

Vilket väder idag!! Peter Cutting gjorde 46-milare med sitt segelflygplan med snittfart 108 km/h och kom tillbaka till Sövde. Första flygningen i år, imponerande.

 

Mars 2010

Ingen flygning under hela februari men inte p.g.a. vädret. Det var bara vår lathet och brist på tid som orsakade detta. Nästa vinter kommer inte sådant att upprepas, skidor är redan skaffade och fästen konstruerade.

Svenskt typintyg för Calidus (UL-B 58) är reviderat. Max. start vikt är höjd från 450 kg till 560 kg! Utan att fördjupa oss i diskussioner om detta är realistiskt eller inte, vi välkomnar initiativet som  gör lagligt att flyga UL gyrokoptrar med vuxna passagerare och full tank. MTO Sport är konstruerad att klara 500 kg och vi väntar på uppdatering av typintyget även för den. Värt att nämna är att även utan ökningen av MTOW , vi har ovanligt stor tillåten tillsatsvikt med en tomvikt på endast 260 kg. Det är hela 15 kg (eller 20 liter bränsle) mindre än för de flesta UL flygplan.

Den gröna hangaren på Sövde är till salu och vi funderar på att köpa en andel. Vi kommer definitivt att behöva mer utrymme i år.

Våra segelflygvänner är klara med sitt vinterunderhåll och väntar på vårtermik.

Klubbens MTO Sport besiktigades i lördags. Vi fick trevligt besök från Göteborg, en MTO Sport till som besiktigades samtidigt. Vädret kunde inte bli bättre så passade vi på att flyga i krispig kalluftsmassa och 10 mils sikt. Några bilder från idag finns på: http://gyro.adnubes.se/#25.0

 

Februari 2010

För första gång sedan vi började flyga har maskinen vilat i hangaren några dagar i rad. Vi har ägnat lite tid åt planeringar istället.

I juni kommer vi att organisera första svenska gyrokopterträff med tävling. Mer info finns på: http://www.gyroflyg.se/meeting_2010.html

Vi är några lagom unga och vilda piloter som planerar en flygresa till Adriatiska havet i juli eller augusti. Jobbar på att spika några detaljer. Vill du följa med?

Fyra nya maskiner kommer till Skåne under perioden mars-juni.

MTO Sport: Standard utrustning, GPS i panelen. Gul. Leverans V21. Kommer att finnas i Blentarp.

Calidus 1: Justerbar Ivopropp. Standard utrustning. Mörkröd metallic. Leverans V20. Kommer att finnas i Sjöbo.

Calidus 2: Standard utrustning. Mörkröd metallic. Leverans V21. Kommer att finnas i Barsebäck.

GyroBee: Tillverkad i USA, motor MZ, första ex. i landet, typningen återstår. Leverans V14. Kommer att finnas i Staffanstorp.

Dessutom, 5 gyrokoptrar till från tillverkaren i Tyskland kommer att levereras i Sverige innan juli.

Glöm inte att bara för ett år sedan fanns det inga gyrokoptrar i vår del av landet :-)

14 segelflyg, TMG och gyro elever går på teorikurs anordnad i samarbete med andra klubbar på Sövde. Sådant samarbete är ganska unikt i landet. Vi ger eleverna en bredare insikt och bättre kunskap tack vare att vi anlitar duktiga och pedagogiska kursledare. Vi har planer att fortsätta med kursen löpande som gör att det kan vara möjligt att hoppa in mitt i en pågående teorikurs.

Härligt väder annars. Kylan håller sig kvar men dagarna blir längre. Snart är det vår igen.

 

Januari 2010

Inga större överraskningar. Vårt flygtidsuttag följer planerade kurvor. Med förmodligen sista VFR flygningen i Sverige år 2009 avslutade vi det gamla året i vacker full Måne. Vi har loggat ca. 340 timmar och 2000 starter, förbrukat ca. 4500 l bränsle... Maskinen har varit i bruk nästan helt utan uppehåll och fortsätter snurra som en schweizisk klocka. Teorikursen på Sövde börjar 13 januari med ett antal elever som kommer att flyga gyrokopter, segelflyg och TMG. Skalet till det nya online teoriutbildningssystemet är klart. Behöver kompletteras med kursmaterial i några ämnen och provköras. Planeras vara klart till sommaren. Systemet kommer att möjliggöra att elever i framtiden kan få hjälp av experter via webben utan att behöva resa till skolan. Förutom den påkostade Calidusen som beställdes i december, en privat MTO Sport är beställd också (på vår reservation). Båda kommer att hamna i Sjöbotrakten. Leveransen med lite tur redan i april. Ska vi upp och flyga imorgon? Om vädret tillåter åker vi skridskor, käkar korv och flyger på frusna sjöar.  Vi önskar oss lika bra 2010 som det gångna året. Att utvecklas i samma takt skulle räcka långt. Resten av vintern kommer vi att ägna åt planering. Hoppas att du också kan komma med tips.

Nyaste info, som vanligt, finns på http://www.gyroflyg.se/nyheter.html